معرفی واحد آموزش به بیمار

 

 

نام و نام خانوادگی : خانم خدیجه فرضی 

 

مدرک تحصیلی : کارشناس پرستاری

 

سمت : 

 

تلفن :

 

اهداف :

• افزایش رضایتمندی 
• کاهش اضطراب 
• کاهش دوره بستری 
• کاهش موارد مراجعات مکرر 
• کاهش هزینه های درمان 
• بهبود کیفیت زندگی بیمار 
• کاهش بروز عوارض 
• افزایش توانمندی در برنامه خودمراقبتی 
• افزایش کیفیت خدمات بالینی 
 
هدف نهایی: کمک به بیمار به منظور یادگیری برنامه مراقبت از خود و پذیرش مسئولیت در زمینه سلامت خود 

 

سیاست های کلی آموزش به بیمار و همراه و ارتقاء سلامت جامعه :

1- مدیریت هدفمندآموزش ها برای بیماران و همراهان در راستای ارائه خدمات پرستاری 
2- تامین نیازهای آموزشی بیماران به منظور ارتقا کیفیت خدمات و تسریع در روند بهبودی و خود مراقبتی 
3- مشارکت در پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه 
 
1-مدیریت هدفمندآموزش ها برای بیماران و همراهان در راستای ارائه خدمات پرستاری :
• نیاز سنجی آموزشی سالانه بیماران و همراهان در کلیه بخش ها با توجه به نوع فعالیت تخصصی و سطوح دانش گیرندگان خدمت و مراقبت های پرستاری، شناسایی شده و اولویت بندی شود. 
• تشکیل کارگروه بیمارستانی هر سه ماه یکبار  و درون بخشی هر ماه یکبار  
• برنامه ریزی در جهت تهیه محتواهای آموزشی معتبر و استاندارد متناسب با نیازسنجی انجام شده و اولویت های خاص 
• نظارت بر اجرای برنامه های آموزشی بیماران در بخش 
• ارزیابی اثربخشی آموزش های ارائه شده به بیماران )هر ماه( با استفاده از روش های استاندارد 
• ارائه گزارش نتایج سنجش اثربخشی آموزش های ارائه شده به کارگروه بیمارستانی و بخش های درگیر 
• اجرای برنامه های اصلاحی تدوین شده و بررسی مجدد اثر بخشی اقدامات اصلاحی انجام شده 
• پیش بینی منایع مالی و تسهیلات آموزشی مورد نیاز بخش و پیشنهاد آن به کارگروه بیمارستانی 
• پایش و بازبینی مستمر برنامه های آموزش به بیمار در جهت ارتقای کیفیت خدمات آموزش به بیمار در بخش 
• مشارکت در توانمند سازی آموزشی پرسنل در راستای پروتکل های آموزشی بیمار-ارتباط با بیمار با واحدهای آموزش پرستاری و کارکنان 
• تامین اعتبار لازم جهت تهیه نیازهای آموزشی توسط مدیران ارشد سازمان 
• تدوین دستورالعمل آموزش خودمراقبتی به بیماران در بخش های بالینی 
• تدوین دستورالعمل خط مشی و روش مشارکت در پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه 
• باید مسئول آموزش همگانی بیماران در خصوص آموزش های سرطان، دیابت، خودمراقبتی و پرفشاری خون و هفته های سلامت برنامه های مصوب کارگروه را اجرا نماید. 
• باید واحد مراقبت در منزل در بیمارستان مشخص و مسئول مراقبت در منزل تعیین شود. 
• طبق راهنمای تعیین شده از طرف معاونت درمان دانشگاه در زمینه مراقبت در منزل باید فعالیت لازم را داشته باشد. 
دامنه کاربرد: ریاست یا مدیر بیمارستان، مدیر دفتر پرستاری، معاونت درمان، معاونت آموزشی، سوپروایزر آموزشی )آموزش به بیمار( ،واحد روابط عمومی، سمعی بصری، کلیه سرپرستاران و رابطین آموزش به بیمار 
 
2-تامین نیازهای آموزشی بیماران به منظور ارتقاء کیفیت خدمات و تسریع در روند بهبودی و خودمراقبتی :
• باید رابطین فعال جهت آموزش به بیمار در کلیه واحدها تعیین شود. 
• نیازسنجی آموزشی سالانه بیماران و همراهان در کلیه بخش ها با توجه به نوع فعالیت تخصصی و سطوح دانش گیرندگان خدمت و مراقبت های پرستاری، شناسایی شده و با نظر کارگروه آموزشی بیمار متناسب با اولویت های مراقبتی باید تهیه شود. 
• نیازهای شناسایی شده بیماران به کارگروه بیمارستانی اعلام و پیگیری شود. 
• باید پرسنل پرستاری بر مبنای دستورالعمل آموزش خودمراقبتی نیازهای آموزشی بیمار را مشخص کرده و بر اساس نیازهای شناسایی شده، آموزش بدهند. 
• باید در بدو پذیرش و حین بستری بیمار، حداقل موارد آموزش خودمراقبتی توسط پرستاران به صورت چهره به چهره به بیمار یا همراه وی آموزش داده شده و در گزارش پرستاری ثبت شود. 
• باید از روش ها و رسانه های آموزشی مناسب برای آموزش موثرتر بیماران استفاده شود. )چهره به چهره، پمفلت، جزوات آموزشی ،فیلم ،کلاس های آموزشی و.(...  
• باید حداقل موارد آموزش حین ترخیص توسط پرستاران به صورت چهره به چهره به همراه بیمار آموزش داده شده و در دو برگه آموزش ترخیص ثبت شود و نسخه اصلی تحویل بیمار شود. 
• باید ارزیابی اثربخشی آموزش بیماران به صورت فصلی انجام شده و نتیجه ارزیابی را سوپروایزر آموزش به بیمار به کارگروه آموزش بیمار گزارش داده و برنامه بهبود کیفیت مصوب کارگروه را در بخش ها اجرا و بر اجرای آن ها نظارت نماید. 
• باید مسئولین واحدها نظارت مستمر و کارا بر ارائه آموزش به بیمار، ارزیابی و توانمندسازی پرسنل داشته باشند. 
• باید مشارکت مکفی در برنامه های ارتقا سلامت جامعه و کارکنان داشته باشند. 
دامنه کاربرد: کلیه کادر پرستاری 
 
3-مشارکت در پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه :
• باید مسئول آموزش همگانی بیماران در خصوص آموزش های سرطان، دیابت، خودمراقبتی و پرفشاری خون و هفته های سلامت برنامه های مصوب کارگروه را اجرا نماید. 
• تدوین دستورالعمل خط مشی و روش مشارکت در پیشگیری و ارتقاء سلامت در حیطه جامعه در حد امکانات و منابع 
• مشارکت در برنامه های ارتقاء سلامت جامعه )بیماران، همراهان, عموم افراد جامعه و کارکنان( در روزهای مناسبتی سلامت مصوب کارگروه بیمارستانی آموزش به بیمار یا کارگروه زیرمجموعه آن نظیر کارگروه بانوان 
• تامین بودجه و اعتبارات لازم از طریق مصوبات کارگروه زیرمجموعه آن نظیر کارگروه بانوان 
دامنه کاربرد: ریاست یا مدیر بیمارستان، مدیر دفتر پرستاری، معاونت درمان، معاونت آموزشی، سوپروایزر آموزشی )آموزش به بیمار(، واحد روابط عمومی، سمعی بصری، واحد تغذیه، واحد رفاهی، خدمات نگهبانی، کارپردازی، کلیه سرپرستاران و رابطین آموزش به بیمار 

 

شرح وظایف کارشناس آموزش به بیمار :

• انجام نیازسنجی و تعیین اولویتهای آموزش به بیمار متناسب با هر گروه از بیمارانی که نیازمند آموزش خاص هستند. 
• تدوین طرح درس و برنامهریزی بر اساس نیازسنجی آموزشی: آموزشهای مربوط به سیر بیماری، نکات تشخیصی درمانی، پیشگیری از بیماری، پیشگیری و کنترل عوارض، نحوه مراقبت از بیمار، روشهای خودمدیریتی و خودمراقبتی در سلامت و بیماری، بازگشت به فعالیتهای روزمره، سازگاری و تطابق با بیماری، نوتوانی و توانبخشی، مراقبتهای دارویی، حفظ ایمنی بیمار و محافظت از مخاطرات را در برنامه آموزشی مدون طراحی و تدوین نمایند. 
• تهیه مطالب و رسانه آموزشی و کمک آموزشی شامل کتاب، جزوات، پمفلت و پوسترهای بهداشتی، فایلهای صوتی تصویری و نظایر آن 
• شناسایی و معرفی منابع و امکانات موجود و جدید و مدرن و تجهیزات و تسهیلات آموزشی به روز 
• برگزاری انواع جلسات آموزش انفرادی و گروهی از جمله چهره به چهره، جلسات مشاوره و پیگیری بیماران، بحث و آموزشهای گروهی، کنفرانس 
• تدوین برنامه عملیاتی واحد به صورت سالیانه 
• تهیه و تنظیم برنامههای اجرایی به صورت ماهیانه 
• تهیه ابزار مناسب جهت ارزیابی عملکرد و فعالیتهای آموزش سلامت 
• حضور فعال در کمیتههای آموزش به بیمار به عنوان دبیر کمیته 
  • گزارش پیشرفت برنامه به مقام مافوق
  • ارائه پیشنهاد بودجه به مدیریت پرستاری
  • تهیه و گزارش عملکرد مطابق با برنامه
  • شرکت در برنامههای مرتبط با آموزش به بیمار هماهنگی مدیرپرستاری
  • همکاری و هماهنگی با سوپروایزر بالینی، کنترل عفونت و آموزشی در امر آموزش 

 

  • لطفا در تنظیمات صفحه گروه های خبری را جهت نمایش انتخاب نمایید.

سوالات متداول

بخش معاونت دانشجویی و فرهنگی کجا واقع شده است؟

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد وزمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد وزمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.

بخش معاونت دانشجویی و فرهنگی بخش معاونت دانشجویی و فرهنگی کجا واقع شده است؟

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد وزمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد وزمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.

بخش معاونت دانشجویی و فرهنگی کجا واقع شده است؟

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد وزمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد وزمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.

بخش معاونت دانشجویی و فرهنگی کجا واقع شده است؟

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد وزمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد وزمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.

بخش معاونت دانشجویی و فرهنگی بخش معاونت دانشجویی و فرهنگی کجا واقع شده است؟

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد وزمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان رایانه ای علی الخصوص طراحان خلاقی و فرهنگ پیشرو در زبان فارسی ایجاد کرد. در این صورت می توان امید داشت که تمام و دشواری موجود در ارائه راهکارها و شرایط سخت تایپ به پایان رسد وزمان مورد نیاز شامل حروفچینی دستاوردهای اصلی و جوابگوی سوالات پیوسته اهل دنیای موجود طراحی اساسا مورد استفاده قرار گیرد.

offer
انتقادات
و
پیشنهادات